2007. november 13., kedd

A rivotril atyja



Leo H. Sternbach (1908-2005) a benzodiazepin molekuláris makettjét tartja a kezében (Foto: National Inventors Hall of Fame)

Steinbach 1956-ban fedezte fel a benzodiazepin néven ismert neurotranszmittereket, amelyeknek két formáját, Librium és Valium néven már 1960-ban forgalomba hozták.


„A núlaketes-ricsi
egy darab – egy cigibe megy
egy kevés, ha jól akarod érezni magadat.
5 db – vagy 10 db az már jó
Hogy jön be papúcsba – dóhányba
Nagyon jó a hatása egy két nap kóma – részegséget – ókoz
Túdat alat van az ember és képes minden őrűcségre
mert nem emlékszik semmire.”

„Betalok és szanaksz
a rivó meg a andakszin az mán jó
ösze keverve és eladni kávéir és dohányir
aki szedi anak megir, mert nem gondolkozik semmiről.”


A fenti két fogvatartotti „versike” magyar börtönökből származik, és a rivotril nevű gyógyszerről szól. A rivotril hatóanyaga a kolnazepam, ami benzodiazepin derivátum.

A magyar wikipédia rivotril szócikkéhez én magam írtam a következő vitapontot 2005-ben:

„Más gyógyszerekhez hasonlóan (pl. Tegretol) a Rivotril gyakran börtöndroggá válik a magyar büntetés-végrehajtási intézetekben. A fogvatartottak a gyógyszerrel azért élnek vissza, mert az csökkenti a börtönstresszt. A gyógyszerhez a börtön egészségügyi szolgálatán keresztül is hozzá lehet jutni, azonban ez leggyakrabban nem így történik. A Rivotril tabletták ("rinyó") a börtönbe érkező csomagokban vannak elrejtve, olyan módon, hogy azt nagyon nehéz megtalálni (pl. a gyógyszert cukorkák mellé teszik, majd a cukorkákat ismét becsomagolják, és egy fogvatartotti csomagban akár több száz cukorka is lehet, amelyek közül mindössze húszban van Rivotril tabletta is).”

A lap eredeti címe "http://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Klonazepam"

A nyugtatószerekkel való fogvatartotti visszaélés nem csak Magyarországra jellemző, hanem a térség majdnem minden országára, és a börtönbeli kábítószerügyi stratégiák sikerét veszélyezteti.

Érdemes észrevenni, hogy a börtön és a nyugtatószer egyaránt a társadalmi normák alól kisodoródó személyek kordában tartására (G.H. Mead kifejezésével élve: definiálására) szolgál. A National Investors Hall of Fame nevű szervezet pedig az amerikai elit által fenntartott múzeum, ahol az amerikai szabványra jogosult tudósok és fejlesztők (pl. a Time magazin címlapján szereplő személyiségek) termékei és találmányai kapnak helyet.

4 megjegyzés:

Cica írta...

6 éve vagyok a rabja, 2mg-osat szedek, egyre több kell, de csak így tudtam lejönni a drogokról! De ez is egy drog, szarul vagyok ha fél napig nem veszem be, és hangulatváltozásaim vannak! Doktori segitség nélkül nem tudok leszokni róla! Szemét egy nyugtató, ugyanúgy függőséget okoz mint a drog! Senkinek nem ajánlom, hogy rászokjon!!!

Gergely Fliegauf írta...

Állítólag a felnőtt lakosság harmada szedi!!!

blablabla írta...

Az egyik pszichiátriai osztály nem javasolta a terápiás kezelésemet, mikor rivora pivoztam. Egyik nap rivo-tuladagolással a zártra kerültem, nem akartam öngyilkos lenni csak feszült voltam és megnött a tolerancia szintem. Miután kimosták a gyomromat 1 hónap kényszerkezelésre itéltek rivotrillal...

molya írta...

A Rivotrilról le lehet szokni. Nekem napi 4 volt felírva,+ tegretol 2. Szép lassan elkezdtem felezni a 2 mg -ost.A tegretol-t be sem vettem. Ma Már csak este veszek be, 2mg ot,hogy tudjak aludni.Nem így van a cinbalta-val. Ha nem veszem be, szédülés, erős fejfájás,és elmúlik a szarom le állapot. Nekem arról nem igazán sikerül lemondani.